Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Monday, August 16, 2010

Kuman super merebak di 5 negara maju,kebal segala jenis antibiotik

Ya Allah pada Mu ku mohon,lindungi kami dari ancaman wabak ini..Amin
Doa


DUNIA

ILUSTRASI komputer menunjukkan bentuk kuman super New Delhi Metallo-beta-lactamase-1 apabila dilihat secara dekat menggunakan lensa teropong mikroskop.



Kuman super merebak di 5 negara maju

NEW DELHI - Lima buah negara maju semalam mengesahkan penemuan kuman super terbaru berasal dari India yang kebal segala jenis antibiotik, manakala seorang lelaki di Belgium dilaporkan menjadi mangsa maut pertama pada Jun lalu.

Amerika Syarikat, Kanada dan Belanda melaporkan beberapa pesakit disahkan membawa kuman New Delhi Metallo-beta-lactamase-1 (NDM-1) tetapi tidak menyatakan jumlah sebenarnya selepas Australia kelmarin mengumumkan tiga kes awal.

Namun, India masih bertegas mempertikaikan laporan terkini jurnal perubatan terkenal di dunia, The Lancet yang berpusat di Cardiff, Wales ketika Britain pada Rabu lalu mendedahkan 37 rakyatnya telah pun dijangkiti kuman berbahaya itu.

Sebaliknya pihak berkuasa India menyifatkan jurnal tersebut sebagai cubaan mensabotaj sektor pelancongan kesihatan negara Asia itu yang menjadi tumpuan ramai warga Barat dengan mendakwa semua hospital di India masih lagi selamat.

NDM-1 yang dikatakan kalis terhadap semua jenis ubat termasuk antibiotik terbaru paling kuat, Carbapenems, mula dikesan menjangkiti seorang lelaki Sweden tahun lalu selepas dia menerima rawatan di sebuah hospital di India.

Setakat ini, 70 kes NDM-1 dilaporkan di Chennai dan Haryana manakala 73 kes lagi disahkan wujud di Pakistan dan Bangladesh yang menyebabkan pesakit mengalami radang paru-paru, jangkitan di ginjal dan saluran darah. - Agensi

Credit to KOSMO

2 comments:

Jard The Great said...

pia.. banyakkan entri peribadi.. ehehe.. ku suka pasal personal life. tp thanks for sharing this info..

Sheherazade said...

bosan yek?ehehe okies jard..thanks

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (222) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (26) Celebration (105) Cite biase jer (153) Doa (11) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (264) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (68) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)