Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 14, 2010

Pelindung bakat kecil

Pagi tadi masa siap2 nak gi keje,dengar Wardina bace berita ni kat MHI
Pia like this,bagus2 biarkan anak2 kecil membesar dengan normal


teringat iklan milo


Play more,Learn More


Pergi la bermain sayang

Pelindung bakat kecil

2010/12/14

Kanak-kanak ceburi bidang hiburan perlu kelulusan Ketua Pengarah JTK

KUALA LUMPUR: Kanak-kanak di bawah umur yang berhasrat menceburi bidang hiburan seperti menjadi pelakon, pemuzik atau penyanyi perlu mendapatkan kelulusan Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja.
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan, berkata mereka perlu mendapatkan kelulusan dan mematuhi peraturan terkandung dalam Rang Undang-Undang Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan) (Pindaan) 2010 bagi mengelakkan mereka dieksploitasi sehingga mengganggu pelajaran.
“Menerusi pindaan ini, dimaklumkan bahawa menteri akan menggubal peraturan dan mereka yang ingin terbabit dalam industri hiburan perlu mengikuti beberapa proses, termasuk mematuhi panduan dan peraturan ditetapkan.

“Tanpa kelulusan ketua pengarah Jabatan Tenaga Kerja, mereka tidak boleh bekerja dalam sektor hiburan,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Kanak-Kanak dan Orang Muda (Pekerjaan) (Pindaan) 2010 pada persidangan Dewan Negara, semalam.

Maznah berkata, antara peraturan yang mesti dipatuhi ialah jika bekerja selama enam hari, kanak-kanak itu perlu ada cuti selama sehari dan jika mereka bekerja selama tiga jam secara berterusan, mereka mesti ada masa rehat sekurang-kurangnya 30 minit.

“Selain itu, mereka tidak boleh bekerja di antara jam 8 malam hingga 7 pagi kecuali dalam bidang hiburan yang memerlukan kelulusan ketua pengarah Jabatan Tenaga Kerja,” katanya.
Melalui pindaan rang undang-undang itu juga, sekiranya kanak-kanak itu bersekolah, mereka tidak boleh bekerja dan bersekolah lebih dari tujuh jam.

Menurut perangkaan Jabatan Perangkaan Malaysia, terdapat 47,000 kanak-kanak yang bekerja di negara ini dan sebahagian besar daripada mereka adalah bagi membantu keluarga dan bekerja secara sambilan.

“Kementerian memandang serius mengenai penyalahgunaan tenaga kerja kanak-kanak. Melalui Jabatan Tenaga Kerja pemeriksaan berkala sentiasa diadakan di tempat pekerjaan.

“Pindaan rang undang-undang ini membenarkan kanak-kanak bekerja tetapi waktu bekerja adalah tidak melebihi tujuh jam sehari dan terhad kepada perusahaan yang diusahakan oleh keluarga mereka saja atau kerja ringan,” katanya. – BERNAMA

 Berita Harian

p/s-kalau la anak(amin) pia dpt tawaran berlakon iklan?tak lame sgt boleh kot :P

6 comments:

ezzati said...

kt plg x ske tgk bdk2 yg kecik lagi msuk dunia hiburan..npe ntah..ermm

Amy Syaquena said...

As'salam..

Pia tukar header ye..shantik sweet couple..

Asrul "iLham" Sany said...

saya rasa kanak2 patut rasa dunia kanak2 dulu sebelum jadi artis ke ape ke...

btw, nice blog, hope to keep in touch ya ;-)p

NURUL said...

budak2 skrg makin berbakat ye

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

anak buah yanie suke nyanyi kat umah...

hehhehe

Peri PiA said...

Lovely Zati-tau xper,tak suke

Lovely Amy-W'salam,pia xde header tu tepek jer gmbr.Alhamdulillah,thanks dear

Asrul-Saya pon rase begitu,thanks ye sudi komen.terima ksh,Alhamdulillah

Lovely Nurul-tak dpt dinafikan

Lovely yanie-hehe,pia pon mase kecik2 :P.cik yanie?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (221) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (25) Celebration (105) Cite biase jer (152) Doa (11) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (263) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (67) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)