Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Friday, October 14, 2011

Kaitan basikal dan Malawi



SEORANG pengayuh basikal teksi Malawi boleh mendapat upah sejumlah 1,00 kwacha (RM19.55) sehari.


BEBERAPA buah teksi basikal yang dilengkapi pad tempat duduk belakang sedang menunggu penumpang yang ingin menggunakan perkhidmatan perjalanan kos rendah tersebut.

Di bandar besar yang terletak di Malawi, sebuah negara kecil selatan benua Afrika itu, basikal adalah pengangkutan bertayar dua yang menjadi pesaing kepada kenderaan seperti kereta.

Di bandar Kaphatenga, kenderaan ringkas yang dilengkapi beberapa loceng dan wisel digunakan untuk mengangkut pelbagai jenis barang, daripada longgokan kayu api hinggalah kepada bungkusan ais.

Ia turut mampu menghantar orang sakit dengan memasang sebuah wagon khas pada bahagian belakang basikal.

"Industri pembuatan bot sangat susah. Oleh sebab itu, saya mengambil keputusan untuk menukar pekerjaan. Dalam sehari saya berjaya mengumpul sebanyak 1,000 kwacha (RM19.55).

"Saya sudah biasa dengan pekerjaan ini malah mampu membonceng orang yang berbadan besar. Kami tidak kisah selagi mendapat penumpang," kata Panjira Khombe, 28, yang telah menjalankan perkhidmatan teksi basikal selama dua tahun.

Malawi berbeza dengan negara-negara Afrika lain yang telah menggantikan basikal dengan deruman enjin motosikal.

Kebanyakan kawasan pedalaman dan bandar-bandar Malawi memiliki keanehan suasana retro dengan gaya hidup penduduknya kelihatan tidak tergesa-gesa dan basikal pula dapat dilihat di merata-rata tempat.

Murah

PENGAYUH basikal teksi di Malawi tidak pernah memilih penumpang, sama ada berbadan besar atau kecil.

Salah seorang kumpulan sukarelawan organisasi bukan kerajaan, Engineers Without Borders, Alex Hockin, hanya membayar lebih kurang satu dollar (RM3.15) kepada pemandu kabaza untuk membawanya melalui bandar Salima yang terletak di timur Malawi berdekatan tasik Malawi.
"Saya sangat sukakannya (basikal). Kamu hanya perlu naik teksi basikal untuk ke mana-mana sahaja," ujar pelajar sains alam sekitar yang berumur 21 tahun itu ketika membandingkan kesenangan dan kebolehsediaan sistem pengangkutan awam di negara asalnya, Kanada.
Bagaimanapun, berdasarkan kepada pengalaman, dia menggelak untuk menggunakan perkhidmatan teksi basikal yang tidak menyediakan tempat duduk pad penumpang.
"Ia mengejutkan. Terdapat antara 10 atau 20 buah basikal untuk setiap kereta yang berada di Salima. Tetapi logik juga apabila difikirkan. Ia berlaku kerana krisis minyak," ujarnya lagi.
Engineers Without Borders (Jurutera Tanpa Sempadan) merupakan badan sukarelawan yang bekerja untuk meningkat taraf hidup penduduk di pedalaman Afrika.
Malawi merupakan sebuah negara pertanian yang mempunyai kepadatan penduduk miskin seramai 16 juta orang. Namun, hanya 3,000 buah kenderaan didaftarkan dalam tempoh sebulan.
Penunggang motosikal sering berdepan dengan masalah ketiadaan minyak petrol dan kekurangan bekalan diesel. Akibatnya, ia sering mengganggu frekuensi perjalanan dan kos pengangkutan awam di negara itu yang bertahun-tahun berjuang dalam keadaan mundur.
Kemunculan teksi basikal bukan sahaja mampu mengurangkan kos pengangkutan malah ia mampu sampai ke setiap pelosok kampung. Ia juga sesuai digunakan orang miskin dan yang tinggal di kawasan pedalaman.
CareCar


WAGON khas diperlukan untuk membawa pesakit atau barang-barang yang besar.

Malawi merupakan negara yang dikelilingi daratan dengan populasi rakyat sebanyak 39 peratus dan hidup dengan pendapatan kurang satu dolar (RM3.17) sehari.
"Basikal sangat popular di sini kerana orang ramai tidak mampu memiliki motosikal, dan ditambah pula dengan kepadatan populasi penduduk yang tinggi," ujar lelaki dari Belanda, Peter Meijer yang membuka perniagaan basikal, Sakaramenta pada tahun 2009.
Syarikatnya yang berpusat di bandar ekonomi, Blantyre itu telah menghasilkan beberapa basikal pembawa muatan yang digunakan untuk tujuan pengangkutan dan jualan.
Tetapi produk yang paling popular adalah basikal ambulans yang dipanggil sebagai CareCar yang sudah terjual sebanyak 800 unit.
"Permintaan terhadap CareCar sangat tinggi. Ia digunakan untuk membawa pesakit dan wanita mengandung dari kawasan perkampungan ke hospital.
"Purata jarak antara kawasan luar bandar di Malawi ke pusat kesihatan adalah sejauh 13 kilometer dan sudah menjadi kebiasaan, orang akan berjalan kaki sepanjang jarak tersebut," ujar Meijer.
Tambahnya, sebanyak 80 peratus penduduk Malawi menggunakan perkhidmatan organisasi-organisasi bukan kerajaan sementara yang lain pula akan pergi ke syarikat-syarikat yang bertanggungjawab memegang polisi kebajikan sosial.


BASIKAL juga digunakan untuk mengangkut barang-barang keperluan harian seperti kayu api.



Dalam pada itu, syarikat pengedar, Farmers World, telah pun menjual antara 8,000 hingga 10,000 buah basikal import dari India dalam tempoh setahun pada harga antara 12,000 kwacha (RM235) hingga 15,000 kwacha (RM294) sebuah.
Basikal yang paling mendapat tempat dalam hati penduduk Malawi adalah basikal roda standard bersaiz 55 sentimeter dan mempunyai gear tunggal.
"Ia alat untuk membawa orang dan mengangkut barang, tiada cukai jalan dan tidak memerlukan ruang parkir yang luas," kata pengurus pemerolehan, Amin Edhi.
Dalam kesibukan laluan pasar di Nsundwe yang terletak di bahagian barat bandar pentadbiran, Lilongwe, di tengah-tengah Malawi, kelihatan mekanik basikal sedang sibuk membaiki kenderaan beroda yang dipenuhi kayu api.
"Orang ramai menggunakan basikal kerana mereka miskin," kata pemilik kedai Helbert Video Show, Felix Ziwande ketika ditemui di sebelah puluhan basikal yang ditempatkan di situ.
Ziwande mengenakan caj bayaran sebanyak 10 kwacha (RM0.20) untuk menonton filem berbahasa Cina dengan sarikata bahasa rasmi Malawi, Inggeris, yang ditayangkan pada sebuah televisyen kecil di kedai videonya.
Pada bahagian laluan dalam pasar pula, kelihatan penjual aiskrim, Banda Chimupuwe, 16, sedang mengusung basikal yang dilengkapi dengan kotak dingin beku berwarna merah.
"Ia mudah untuk saya menjalankan perniagaan, murah dan tidak memerlukan minyak petrol," ujarnya sambil menunjukkan basikal warna hijau miliknya yang dibeli pada harga 12,000 kwacha (RM391). - Kosmo



Fairy Notes-kat Malaysia naik basikal bahaya kan?lagi2 kat jalan sibuk macam kat KL.kenapa pia citer fasal basikal?ni la kenderaan pertama pia tau "naik" (tunggang sendiri he2)

Salam Jumaat

4 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hanya sekali menaiki beca kerana kesian tgk org tu kayuh..ni kan pula nak naik beskal ni?huhu.tak la kot

Puteri Bt Ahmad said...

bagusnye :) :) semua org sehat camni hihih sentiasa bersenam :D

CGG said...

OOOO KAN BEST KALO SII ADE CAM GITU..TAPI LAMBAT LE NAK SAMPAI KEJE KAN..HEHHEHE

Peri PiA said...

Lovely LM-Kalau pia pon cian,xsampai hati.kalau pengayuh beca muda kuat lagi xpe

Lovely put3-hihi,pia tgh tingin basikal lipat.tapi mahal,utk riadah blh la kot

Lovely cgg-kalau opis 5-10 minit dari rumah xpe la kit hehe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (221) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (25) Celebration (105) Cite biase jer (152) Doa (11) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (263) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (67) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)