Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 19, 2011

Kejujuran

Penduduk Jepun pulangkan semula RM246.41 juta


TOKYO – Beberapa penduduk Jepun menyerahkan kepada pihak berkuasa wang tunai yang ditemui mereka berjumlah £50 juta (RM246.41 juta), lapor sebuah akhbar semalam.
Wang itu ditemui oleh beberapa penduduk selepas gempa bumi dan tsunami melanda timur laut negara itu pada 11 Mac lalu.
Sifat jujur rakyat Jepun itu didedahkan oleh media Britain.
Sebelum ini sejumlah golongan muda didakwa di mahkamah-mahkamah di Britain ekoran kes kecurian yang berleluasa semasa beberapa bandar utama di negara itu dilanda rusuhan baru- baru ini.
Lebih 5,700 peti simpanan yang terdampar di pesisiran pantai telah diserahkan ke balai-balai polis oleh sukarelawan dan petugas penyelamat.
Di dalam peti-peti berkenaan, polis menemui sekitar £20 juta (RM98.49 juta) dalam bentuk wang tunai.
Polis juga menemui wang tunai berjumlah £600,000 (RM2.95 juta) dalam sebuah peti simpanan tersebut.
Menurut polis, hampir semua wang tunai yang ditemui di kawasan-kawasan yang paling teruk terjejas akibat tsunami itu telah dipulangkan kepada pemilknya.
Ramai yang menyimpan buku akaun dan dokumen hak tanah bersama nama serta alamat mereka dalam peti simpanan tersebut. – Agensi kosmo

Monday, August 15, 2011

Ramadan di kota suci Mekah


SETIAP kali mata memandang Kaabah tambahan pula ibadah umrah dilakukan pada bulan Ramadan, serta-merta pemikiran Azman Disa melupakan terus hal ehwal dunia waima ahli keluarganya sendiri.
“Itu adalah perasaan saya dan kebanyakan orang apabila berada di sana. Rata-rata mereka turut menyatakan perkara yang sama kepada saya,” ujar Azman ketika ditemui di ibu pejabat Poto Travel and Tours di Kuala Lumpur.
Menurut lelaki yang berusia 36 tahun itu, setiap kali tiba bulan penuh keberkatan, pasti keadaan kota Mekah sesak dipenuhi umat Islam sehingga ke siar kaki masjid terutama ketika waktu sembahyang.
“Jika azan sudah berkumandang baru kita keluar ke masjid, pasti kita hanya dapat bersembahyang pada jarak 120 meter dari luar Masjidil Haram,” ujarnya yang sudah beberapa kali mengerjakan umrah ketika bulan Ramadan sejak tahun 1999.
Kata lelaki yang bertugas sebagai Ketua Jabatan Umrah dan Haji itu, perkara yang paling dirindui adalah suasana yang hanya dapat dilihat dan dirasai pada bulan Ramadan.
“Apabila tiba waktu berbuka puasa, kita sebagai jemaah umrah tidak perlu berasa takut jika tiada makanan kerana ada orang Arab suka bersedekah.
“Di dalam dan luar pekarangan masjid, terdapat bentangan plastik yang dipanggil safrah. Pada bentangan itu, mereka akan menaburkan makanan seperti buah tamar, roti dan buah-buahan kering sebagai sedekah.
“Mereka akan menarik kita untuk makan hidangan tersebut, manakala untuk minuman pula kita akan dihidangkan sejenis minuman dipanggil ghawah,” terang Azman yang sudah 13 tahun terlibat dalam bidang itu.
Ghawah adalah sejenis minuman tradisional Arab iaitu minuman kopi yang dicampur rempah-ratus. Ia dapat menghilangkan angin dan panas dalam badan.
Tarawih di Mekah
Selepas solat Maghrib, jemaah akan berehat selama sejam dan akan sambung solat Isyak serta diikuti solat sunat tarawih.

SEORANG pekerja restoran di Riyadh, Arab Saudi memasak qatayef iaitu sejenis lempeng yang dihidangkan untuk iftar.


Menurut Azman, perkara yang menjadi sebutan ketika tiba saat tarawih adalah solat yang diimamkan oleh Sheikh Abdullah Awwad Al-Juhany.
Alunan suara dan gaya bacaannya begitu menyentuh perasaan sehinggakan mereka yang tidak faham bahasa Arab pun boleh menangis ketika mendengar bacaannya.
“Jika maksud ayat tersebut sedih, dia boleh menangis dan apabila tiba ayat yang perlu penegasan, suara yang kedengaran penuh tegas dan garang,” kata Azman lagi.
Menyentuh mengenai aktiviti pada waktu siang dalam bulan Ramadan
di kota Mekah, Azman menambah, suasananya sedikit berbeza dan tidak meriah seperti waktu malam. Suasana agak lengang walaupun orang masih kelihatan di persekitaran masjid.
“Masjidil Haram dibuka 24 jam sehari dan orang ramai bebas melakukan ibadah. Pada waktu siang, kami akan berehat sebentar dengan tidur selepas solat Zuhur.
“Selain itu, saya akan membawa jemaah melakukan tawaf dan ziarah kerana ketika itu orang tidak begitu ramai,” katanya yang berpeluang ke kota Mekah atas tuntutan kerja.
Aktiviti di kota Mekah terutama kepada rakyat Malaysia bermula seawal pukul 3 pagi dengan bersahur kemudian diikuti dengan solat Subuh pada pukul 4 pagi.
Menyempurnakan rukun umrah seperti tawaf dan sai’e pula bermula pada pukul 5 pagi. Jika semua telah dilakukan, jemaah akan beriktikaf di masjid dengan perbanyakkan solat dan membaca al-Quran.
Kos tinggi
Lain pula pengalaman yang dirasai oleh Abdul Rahman Mohd. Ali, 46, sepanjang menjalani umrah pada bulan puasa terutama sebelum mendirikan rumah tangga.
Dia pernah mengunjungi tanah suci Mekah secara mengembara (backpacker) sebanyak lima kali sebelum berkahwin.
“Pengalaman yang dilalui sedikit berbeza. Saya masih ingat lagi ketika perjalanan menaiki bas dari Madinah ke Mekah.
“Pada waktu itu, azan Maghrib berkumandang dan saya masih lagi berada dalam bas. Tiba-tiba, saya dikerumuni orang Arab yang mahu bersedekah.
“Ada yang memberi kurma, air dan lain-lain. Kita tidak akan mati jika berada di sana pada bulan Ramadan kerana di mana-mana akan ada orang sedekah makanan.
“Hanya orang yang berkurung di dalam rumah berkemungkinan akan menemui ajal,” seloroh Rahman yang sudah 15 tahun berkahwin.

GHAWAH iaitu kopi tradisional Arab yang dicampur dengan rempah-ratus antara minuman yang popular di tanah Arab.




Bagaimanapun, terdapat perkara yang dikesali oleh Rahman tatkala melihat orang Malaysia yang beribadat di sana tidak turut serta berderma.

“Sudah menjadi kebanggaan bangsa Arab apabila orang makan atau mengambil hasil pemberian mereka tetapi mengapa orang kita (Malaysia) hanya makan dan tidak berderma?” soal Rahman lagi.

Bercerita mengenai kelompok yang pergi umrah pada bulan puasa, Rahman berkata, kebanyakan mereka adalah individu yang bukan kali pertama pergi mengerjakan ibadat tersebut.

Kos menunaikan umrah pada bulan puasa boleh meningkat berkali ganda terutama pada 10 hari terakhir Ramadan. Kenaikan kos disebabkan harga sewa bilik yang mahal.

Sewa bilik boleh meningkat dari 700 riyal (RM562) semalam kepada 1,000 riyal (RM802.52) semalam dan harga boleh menjadi lebih mahal jika ia terletak berhampiran dengan masjid.

“Jika menginap di Hotel Hilton, sewa semalam pada 10 malam terakhir Ramadan boleh mencecah sehingga 17,000 riyal (RM13,606) semalam kerana layanan eksklusif dan lokasinya,” jelas Rahman.

Panggilan untuk menghadap rumah Allah tidak pernah memilih pekerjaan atau status seseorang. Pelakon yang kini lebih dikenali dengan watak-watak baik, Ashraf Muslim sukar menggambarkan perasaan pertama kali mengerjakan solat di Mekah ketika menunaikan umrah pada bulan Ramadan tahun 2009.

“Perasaan saya begitu seronok dan gembira sebelum berlepas ke sana. Perjalanan umrah saya adalah dari Jeddah dan singgah di Madinah, kemudian ke kota Mekah.

“Di Madinah, rombongan yang saya sertai tiba pada waktu awal pagi dan berkesempatan solat Subuh. Tatkala kaki melangkah anak-anak tangga masjid, azan Subuh pun kumandang.

“Perasaan saya ketika itu bercampur-baur. Rasa begitu sedih dan sayu kerana seperti dijemput ke tanah suci. Perasaan gembira turut dirasai dan terasa seperti begitu rindu kepada Maha Pencipta,” ujar Ashraf ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Pengalaman pertama kali menjejakkan kaki di Mekah ada sedikit kelainan.

Beliau memasuki Masjidil Haram melalui pintu pertama yang dipanggil pintu King Fahd juga pada waktu malam selepas solat Maghrib.

Untuk memasuki pekarangan masjid, jemaah perlu menuruni tangga sebelum dapat melihat Kaabah. Apabila terpandang sahaja Kaabah, saya terasa umpama magnet yang ditarik terus ke arah kiblat umat Islam itu,” kata Ashraf berkongsi pengalaman.

Tambahnya, di tanah suci itu, orang ramai akan berpusu-pusu untuk berbuka di dalam masjid kerana berdoa dalam tempoh lima minit terakhir sebelum azan Maghrib adalah paling mustajab.

Selain itu, Ashraf mengakui bahawa cuaca pada waktu siang di Mekah lebih panas berbanding Malaysia dan kadangkala suhu mencecah sehingga 40 darjah selsius.

Ashraf atau nama sebenarnya Mohd. Ashraf Muslim, 30, akan bertolak sekali lagi ke sana untuk menunaikan umrah pada 17 Ramadan ini.

Pemergian jejaka dari Melaka itu kali ini akan menjadi titik perubahan dalam hidupnya kerana dia akan menikahi gadis pilihan hati pada 1 Syawal di hadapan Kaabah.Kosmo

Wednesday, August 10, 2011

Entry Pertama Tuan Tanah pada bulan ramadhan

Assalammualaikum,CEPAT betul mase berlalu dah 10 Ramadhan hari ni

Hari ni baru Pia berkesempatan curi mase sikit,Salam Ramadhan Al-Mubarak
pada muslimin dan muslimat sekalian.


Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keikhlasan,semoga diredhai Allah
Amin


sorry sangat2 Pia lame hapdet blog dan masih tak sempat  jalan2 blog u oll :(


tahun ni Surau kat bagunan office Pia(CEO pia sewa salah 1 tingkat dlm bgnan ni) menjemput penceramah2 yang sangat awesome!!!teruja best2!!


Tahniah AJK surau Global Tower,u all have done a very good job!!!!Tapi hari nya takzirah je Pia sempat ulas sikit heheh.Nak tau siapa datang hari ni?












Alhamdulillah pia dan colleague baru lepas mendengar takzirah yg disampaikan oleh Imam Muda Asyraf


Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukan ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ditentukan (untuk berbangkit) yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu (tentang berbangkit itu). (QS. 6:2)



kita kena bersedia untuk hari kebangkitan dengan mempertingkatkan iman dan taqwa

bersedia kah kita?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (219) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (25) Celebration (105) Cite biase jer (152) Doa (10) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (262) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (67) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)