Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 8, 2011

Mami Jarum

AS cuba laga-lagakan Arab Saudi dengan Libya





BEBERAPA anggota kumpulan penentang pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berlari semasa asapmenjulang tinggi akibat bedilan jet-jet pejuang di bandar Ras Lanuf semalam.






RIYADH - Amerika Syarikat (AS) meminta kerajaan Arab Saudi membekalkan senjata kepada pihak penentang pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, lapor sebuah akhbar semalam.

Permintaan tersebut dibuat bagi mengelak pembabitan secara langsung tentera AS dalam konfrontasi ketenteraan di Libya.

Setakat ini, keluarga diraja Arab Saudi dilapor masih belum membuat keputusan berhubung permintaan AS tersebut.

Pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah pernah menjadi sasaran percubaan membunuh oleh komplot Gaddafi pada tahun lalu.

Kerajaan Arab Saudi diberitahu bahawa pihak penentang memerlukan roket pemusnah kereta kebal dan peluru mortar bagi menangkis serangan kereta kebal tentera Gaddafi di samping peluru berpandu darat ke udara untuk menembak jatuh jet pejuangnya.

Bekalan senjata itu boleh dihantar ke kubu kuat pihak penentang di bandar Benghazi dalam masa 48 jam tetapi perlu melalui beberapa pangkalan udara di Libya atau lapangan terbang di Benghazi terlebih dahulu.

Jika pihak penentang dapat melancarkan serangan ke atas kubu-kubu kuat Gaddafi di barat Libya, AS dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) tidak lagi tertekan untuk menguatkuasakan zon larangan terbang di negara itu.

Sebelum ini tentera AS menjelaskan bahawa penguatkuasaan zon larangan terbang memerlukan Washington melancarkan serangan udara bagi memusnahkan saki-baki tentera udara Libya.

Pilihan tersebut tidak disenangi Washington kerana mereka akan terbabit secara langsung dalam peperangan di Libya dengan memihak kepada pihak penentang.

Sejak beberapa hari lalu, beberapa pesawat pengintip AS membuat beberapa penerbangan di sekitar Libya.

Tentera AS turut menghubungi agensi trafik udara di negara Malta untuk meminta maklumat mengenai destinasi penerbangan pesawat-pesawat Libya termasuk perjalanan sebuah jet peribadi Gaddafi yang berlepas ke Jordan dan kembali semula menjelang hujung minggu lalu.

Dalam perkembangan berkaitan, pesawat-pesawat pejuang Libya melancarkan serangan udara terbaru ke atas kedudukan pihak penentang di bandar pelabuhan Ras Lanuf semalam.

Serangan itu bagi menghalang pihak penentang daripada meneruskan kemaraan mereka ke kubu kuat Gaddafi di ibu negara Libya, Tripoli.

Tiada kecederaan dilaporkan dalam serangan udara semalam itu yang berlaku sehari selepas tentera pro-Gaddafi menyerang pihak penentang dengan menggunakan beberapa buah helikopter tempur, bedilan artileri dan roket.

Kumpulan-kumpulan penentang di bandar itu memberitahu, mereka mampu menewaskan tentera elit Gaddafi tetapi sukar untuk melawan tentera udaranya.

"Kami tidak mahu campur tangan tentera asing tetapi kami mahu zon larangan terbang dikuatkuasakan," kata seorang pejuang penentang, Ali Suleiman.

Penentangan terhadap Gaddafi, 68, yang bermula pada 15 Februari lalu berlanjutan lebih lama dan lebih berdarah berbanding revolusi bagi menyingkirkan pemimpin Mesir dan Tunisia.

Libya kini di ambang perang saudara dengan penentangan terhadap rejim Gaddafi dijangka memakan masa sehingga beberapa minggu atau bulan.

Dalam perkembangan berkaitan, Britain menyatakan bahawa ia akan menghantar satu pasukan baru untuk membina hubungan dengan kumpulan penentang di Libya.

Kenyataan itu dibuat selepas satu misi pada hujung minggu lalu yang melibatkan pasukan askar khas dan seorang diplomat disalah anggap sebagai askar upahan oleh para penentang Gaddafi.

Beberapa askar Britain dan seorang diplomat itu mendarat di Benghazi, Libya dan mereka ditangkap para penentang Gaddafi.

Namun, askar-askar dan diplomat itu dilaporkan meninggalkan Libya semalam

Beberapa orang daripada lapan rombongan Britain yang ditahan itu dilaporkan membawa bahan letupan dan pasport palsu. Sementara itu di Paris, Gaddafi mendakwa Perancis masuk campur dalam urusan dalaman negaranya dan menyalahkan kumpulan Al-Qaeda berkaitan penentangan ke atas rejimnya.

Gaddafi dalam satu temubual yang disiarkan oleh televisyen France24 semalam mengkritik tindakan Perancis yang menyokong Majlis Kebangsaan iaitu kerajaan sementara yang ditubuhkan oleh para penentang pemimpin itu di Benghazi.

Pada Ahad lalu, Perancis mengiktiraf pembentukan Majlis Kebangsaan yang diwujudkan oleh pemimpin-pemimpin penentang Gaddafi.

Majlis tersebut mengumumkan ia merupakan wakil tunggal untuk Libya walaupun Gaddafi masih mengekalkan kuasanya di Tripoli. - Agensi Kosmo

2 comments:

Kak Amy said...

Macam2 sekarang nie..minta di jauhkan la dari negara kita amin

Sheherazade said...

Lovely AMy-ye la kan?terus bergolak...Amin2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (222) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (26) Celebration (105) Cite biase jer (153) Doa (11) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (264) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (68) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)