Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Monday, May 9, 2011

Dinner

mase ni belum cukup mask lagi,hehehe

menu dinner kami untuk hari ini :)

Ayam Masak Lemak Cili Api

Perpeluh2 hubby makan

dan dia tambah,suke!!!


Alhamdulillah kenyang


Resipi

Bahan-bahan:
  • 5 ketul ayam 
  • 10 atau lebih cili api/padi (ikut suka – kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit)
  • 1 inci atau lebih sikit besar dari ibu jari kunyit hidup
  • halia(pia guna halia muda)
  • 1 batang serai (dititik)
  • santan (pia guna santan kotak) agak2 1/2 kotak 

Cara memasak:
 
  1. Tumbuk cili api + kunyit hidup + halia hingga lumat
  2. Bahan (1) tadi digaulkan dgn ayam di dalam kuali berserta serai yang dititik 
  3. didihkan ayam hingga terbit air atau hingga mendidih.ayam separuh masak
  4. Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak 
  5. Masukkan sodium chloride(lebih kurang nama saintifik) ,ehehe garam
  6. Tunggu hingga kuah menggelegak atau kentang empuk


11 comments:

Amy Syaquena said...

menu kita serupa la dear hehehe~

Luv like this.... said...

shedap nye...

Wanzi said...

sukalah masak lemak.... tapi kadang2 jer makan....

p/s: terima kasih beri no telefon ikan bakar tu...

[z@ck] said...

nak jugak! =P

inginku menjadi bidadari syurga tetapi... said...

patut r nampk ayam tu x msk g...huhuhhu

saza said...

yummy..my fav tu msk lemak cili api..tp, sejak mengandung ni memang kurang selera yg bersantan2..huwahuwa..

Ardini Humaira said...

suka! suka! nanti nak masak gak :D

as ♥ Leenda said...

kak, cara masak yg no 5 tu buat gempak je..hehhe..ingatkan ape lah bahan rahsia yang akak masukkan..heheh..

kakchik@ella said...

mesti pedas dan sedap. hihi

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kegemaran encik suami...pasti bertambah2 dia mkn lauk ni..hehe

Peri PiA said...

Lovely amy-suke la!!same :)

Lovely Luv-ehehe,yum2

Wanzi-btl2,jade keshtan..same2

Lovely z-mai sini :)

Lovely bidadari-keh3

Lovely saza-semua berubah :)

Lovely dini-nti akak nk rase ye :D

Lovely asleenda-keh2,yes2 berjaya buat gempak :D

Lovely kc-berfeluh2,hehe xberani ckp sedap

Lovely LM-wah bgs tu :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (221) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (25) Celebration (105) Cite biase jer (152) Doa (11) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (263) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (67) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)