Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 6, 2011

Terhakisnya nilai-nilai kemanusiaan di China

Im sure ramai yg dah tau kisah ni :'(




KLIP video kamera televisyen litar tertutup (CCTV) di sebuah jalan di Foshan, Guangdong, China yang memaparkan insiden seorang kanak-kanak perempuan dilanggar dua buah kenderaan tanpa dibantu oleh sesiapa pada Oktober lalu memang menyayatkan hati.
Kejadian itu berlaku ketika ibu Wang Yue atau sinonim dengan nama Yue Yue sedang menyidai pakaian manakala bapanya pula sibuk menguruskan kedai perkakasan milik keluarganya.
Demi kelangsungan hidup, ibu bapa Yue Yue terpaksa membiarkan anak mereka yang berusia dua tahun itu berkeliaran seorang diri tanpa pengawasan.
Menerusi rakaman video itu, Yue Yue dilihat berdiri di sebatang jalan di sebuah pasar seorang diri sebelum dilanggar sebuah van yang seterusnya menggilis tubuhnya yang kecil itu.
Tidak lama kemudian, Yue Yue sekali lagi digilis sebuah kenderaan lain.
Ramai penonton You Tube menyangkakan pemandu tersebut akan membantu kanak-kanak itu.
Namun apa yang mengejutkan ialah dia terus dibiarkan tanpa bantuan.
Seramai 18 orang awam melihat kesengsaraan Yue Yue bertahan untuk terus hidup, tetapi apa yang merasuk fikiran mereka untuk berlagak selamba tanpa menunjukkan sebarang riak emosi dan membiarkan sahaja Yue Yue bergelut dengan kecederaan.
Akhirnya, Yue Yue diselamatkan oleh seorang tukang sapu sampah wanita yang mengangkat tubuh badan Yue Yue yang longlai ke tepi jalan sebelum ibu mangsa yang berada di kawasan berdekatan berlari mendapatkan anak perempuannya itu.
Yue Yue koma seminggu hospital. Kanak-kanak malang itu tidak dapat diselamatkan ekoran kegagalan sistem tubuhnya berfungsi.

SELEPAS koma seminggu, Yue Yue akhirnya menghembuskan nafas terakhir.



Kematian Yue Yue ibarat memberi peringatan kepada dunia khususnya penduduk China tentang nilai kemanusiaan yang kian terhakis disebabkan kepesatan ekonomi dan urbanisasi yang tercipta di negara gergasi ekonomi dunia itu.
Pelbagai reaksi dilemparkan orang ramai berhubung insiden itu. Ada yang menyalahkan sistem perundangan China dan ada juga yang menjadikan kes berprofil tinggi melibatkan seorang lelaki bernama Peng Yu pada tahun 2006 sebagai punca kepada masalah tersebut.
Empat tahun lalu, Peng Yu dikatakan menghentikan kenderaannya bagi membantu seorang wanita berusia 66 tahun yang cedera di Nanjing, Jiangsu dan membawanya ke hospital bagi mendapatkan rawatan.
Makan diri
Sifat kemanusiaan yang ditonjolkan Peng Yu memakan diri apabila dia dituduh oleh wanita itu sebagai individu yang bertanggungjawab melanggarnya hingga mengakibatkan kecederaan dan seterusnya membawa kes tersebut ke mahkamah.
Hakim yang mengendalikan kes itu menjatuhkan hukuman denda sebanyak 45,000 yuan (RM22,296) ke atas Peng Yu atas alasan hanya individu yang bersalah akan membantu menyelamatkan wanita tua itu.
"Keputusan hakim terhadap Peng Yu telah menghancurkan nilai murni dalam diri masyarakat China dan ia merupakan penyakit yang sukar untuk dirawat," luah seorang rakyat China di laman sosial Sina Weibo, yang digelar Twitter versi China.
"Diharapkan anda menemui erti kasih sayang di syurga, dunia ini penuh dengan sikap tidak endah," kata seorang lagi pengguna Sina Weibo, Winter Space.
Sementara itu, polis di Foshan memberitahu kedua-dua pemandu kenderaan yang bertanggungjawab melanggar kanak-kanak malang itu telah ditahan dan akan menjalani perbicaraan.
Namun pihak berkuasa enggan mengulas lanjut berhubung penahanan dua pemandu tersebut dan atas dakwaan apa mereka ditahan juga masih belum diketahui.
Jurang perbezaan antara golongan kaya dan miskin sering kali mendominasi topik perbalahan di China.
Video insiden tersebut yang tersebar pantas di internet membangkitkan manusia yang alpa tentang erti belas kasihan dan definisi kemanusiaan.
Hasilnya, rakyat China menggesa kerajaan memperkenalkan undang-undang Good Samaritan (rakyat berhati mulia) bagi menghukum orang awam yang enggan membantu individu yang memerlukan pertolongan.
YUE YUE (kanan) kanak-kanak malang dari China menjadi bukti kepada ketidakprihatinan masyarakat setempat di negara tersebut.

Gubal undang-undang
Komentar untuk akhbar Friday's Global Times menyatakan tragedi Yue Yue telah membogelkan sisi gelap komuniti China dan menyokong penggubalan undang-undang buat Good Samaritan.
"Adalah lebih wajar mewujudkan sistem ganjaran bagi mereka yang rela membantu mangsa seperti Yue Yue berbanding menghukum mereka yang enggan menghulur bantuan," dedah komentar itu lagi.
Seorang peguam negara itu, Zhu Yongping, mencadangkan agar penubuhan undang-undang Good Samaritan diwujudkan di Foshan tetapi motif setiap individu terhadap sesuatu kes sebegitu sukar untuk ditentukan.
Zhou Chengxin, Ketua Pengarah Institut Penyelidikan di Pejabat Hal Ehwal Perundangan Shenzen berkata, tarikh draf penggubalan undang-undang baharu itu diserahkan ke Kongres Rakyat Shenzen masih belum diketahui.
Menerusi draf itu, cadangan undang-undang merangkumi pengecualian tanggungjawab ke atas individu yang membantu seseorang yang memerlukan pertolongan tetapi bertemu kegagalan, selagi tiada unsur-unsur pengabaian dan sabotaj ditemui.
Good Samaritan juga menetapkan jika individu yang menerima bantuan mahu mengemukakan saman ke atas orang yang membantunya, mereka perlu mengemukakan bukti kukuh sebelum membawa perkara itu ke mahkamah.
Tambah Zhou, China tidak memiliki undang-undang seperti itu sebelum ini, jadi tiada contoh yang boleh dijadikan garis panduan bagi menggubal undang-undang baharu itu.
"Perkara ini masih dalam perbincangan, sama ada sesuai atau tidak Shenzen mengaplikasikan undang-undang itu ataupun menyerahkannya kepada perundangan negara bagi membuat keputusan.
"Kita berharap agar Kongres Rakyat, badan perundangan dan mahkamah tinggi dapat memberi langkah-langkah penyelesaian sewajarnya," ungkap Zhou.
Draf undang-undang tersebut sebenarnya mula dicadangkan pada awal tahun ini ekoran reaksi Timbalan Presiden sebuah hospital tempatan di Shenzen, Xu Long terhadap insiden yang menimpa seorang lelaki warga emas pada 2010 yang mati akibat sesak nafas selepas rebah di tempat awam, namun tiada sesiapa yang membantu.

KREDIBILITI ibu bapa Yue Yue dipersoalkan kerana membiarkan anak mereka tanpa pengawasan.



Profesor Sains Politik dan Undang-Undang, Universiti China, Wu Ming'an menganggap kes Yue Yue sebagai seruan kepada masyarakat untuk berubah.
"Bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang, Good Samaritan sememangnya diperlukan bagi melindungi mereka yang berhati mulia.
"Usul awal yang dikemukakan Shenzen mungkin menjadi contoh terbaik untuk kerajaan dalam menguatkuasakan undang-undang tersebut untuk semua daerah di China," jelas Wu.
Pentingkan diri
Seorang pemimpin parti Komunis tempatan menerusi akhbar Guang Zhou Daily menggesa rakyat China mencari refleksi di sebalik kejadian itu dan menjadikannya sebagai pengajaran.
Kejadian yang menimpa Yue Yue itu juga menimbulkan persoalan sejauh mana keberkesanan slogan dan sasaran Presiden China, Hu Jintao yang memperkenalkan polisi masyarakat harmoni selama lapan tahun dia memegang tampuk pemerintahan China.
Dilempar dengan pelbagai hamburan kata-kata rakyat dan negara luar, kerajaan China membuat kenyataan balas bahawa kerajaan telah berjaya mengeluarkan 400 juta rakyat daripada kepompong kemiskinan dan hidup sebagai golongan kelas pertengahan.
Majoriti rakyat China juga kini berpendidikan tinggi dan golongan miskin pula tidak berdepan kebuluran dan masih mampu untuk hidup.
Obsesi China dalam meningkatkan ekonomi dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara Barat dilihat bersifat peribadi iaitu mereka mahu disanjungi dan tanpa disedari mereka telah melahirkan masyarakat yang mementingkan diri dan kebendaan.Kosmo

Fairy Notes-habito wifeyto demam,baru ok sikit

4 comments:

Hana Faza-same person said...

Kesian kan. Mereka maju dlm dunia moden tp gagal sama sekali dlm nilai moral kemanusiaan..mohon Allah lindung negara Dan masyrakat kita jd mcm tu..

Amy Syaquena said...

tak sanggup nak lihat dearrr..sedih sangat

J.M.R said...

kejam tol..takkn xnmpk budk ni, men gilis je..iskh2

Peri PiA said...

Lovely Hana-Amin,sgt sedih :(

Lovely Amy-tak tahan sebak

JMR-Tu la,yg tgk pon buat dek je

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (221) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (25) Celebration (105) Cite biase jer (152) Doa (11) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (263) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (67) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)