Beloved Nuffnang

Tabung SSPN untuk baby,InsyAllah..Amin

Counter

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, July 28, 2011

Gaya Anggun Irma Hasmie berhijab

Assalammualaikum,hye semua rindu pia tak?hehe

Pia bz sikit ni serabut huhu,Alhamdulillah Pia dah sihat

berita gembira masih belum berpihak pada kami suami
isteri :'),doakan kami ya

Sorry belum sempat jalan2 blog korang,jgn lupakan
Pia ye hihi.InsyAllah tak lame lagi Pia BW ye

Sudi2 kan datang rumah Pia ni,sorry tak de kat "umah"
sangat

walaupon Irma dah agak lame juge berhijab,saje nak tepek
gambar lagi hehe

Bagi Pia ini antara gambar Irma yang paling cantik Pia
penah lihat suka sangat tengok,Alhamdulillah

sehingga berjumpa lagi



018762218
siapa kat belakang tu?hehe

mstar

Monday, July 25, 2011

Isteri Sheikh Muszaphar lahir bayi menerusi kaedah bersalin dalam air

Tahniah Dr SMS dan Dr Halina


SOPHEA ISABELLA
menarik dan istimewa lahirkan baby dalam air

Pia penah bace pelakon Xena The Warrior Princess
juga penah bersalin dalam air


KUALA LUMPUR - Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor kini bergelar bapa apabila isterinya selamat melahirkan bayi sulung mereka menerusi kaedah bersalin di dalam air. Dr. Halina Mohd. Yunos yang berkahwin dengan Sheikh Muszaphar pada 10 Oktober 2010 selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada 21 Julai lalu.
Bayi seberat 3.6 kilogram itu dinamakan Sophea Isabella. Halina mengambil masa 18 jam untuk melahirkan bayi itu di Hospital Pantai Bangsar di sini. Halina kini adalah doktor bius di Hospital Selayang di sini. Ketika dihubungi Kosmo!, Sheikh Muszaphar berkata, dia sangat teruja dengan kehadiran bayi tersebut yang dianggap sebagai anugerah Ilahi paling istimewa. "Isteri saya dimasukkan ke hospital pada pukul 2 pagi Jumaat dan berjaya melahirkan anak pada pukul 9.08 malam.
"Dia memilih kaedah bersalin di dalam air kerana kurang sakit selain lebih semula jadi,'' katanya. Sheikh Muszaphar merupakan rakyat Malaysia pertama berlepas ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) pada 10 Oktober 2007 dan berada di stesen itu selama 10 hari bagi menjalankan pelbagai penyelidikan. Dia kemudian menjadikan tarikh keramat berlepas ke angkasa pada 10 Oktober itu untuk melangsungkan perkahwinan dengan Halina pada tahun lalu.
Sheikh Muszaphar yang kini bertugas sebagai Felo Penyelidik Utama Institut Sains Angkasa berkata, dia sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai bapa. "Kami banyak membaca tentang cara mendidik anak-anak malah mendapat nasihat daripada kedua-dua orang tua kami supaya anak kami kelak berjaya kepada agama, negara dan bangsanya," ujar beliau.Kosmo

Friday, July 22, 2011

Bikin panas

Salam Jumaat :)


Atasi panas baran



DALAM satu kes konsultasi dua minggu yang lalu, saya bersemuka dengan sepasang suami isteri yang sudah setahun berkahwin tetapi, baru enam bulan tinggal sebumbung. Sebelum itu mereka merupakan pengantin jarak jauh. Sadisnya, sepanjang tempoh enam bulan tinggal bersama, si isteri telah memecahkan tiga buah peti televisyen lantaran, marah dan mengamuk kepada suami.
Apabila ditanya, si isteri mengakui dia mempunyai sikap panas baran dan sikap tersebut diwarisi daripada ayahnya. Malah tiga saudaranya yang lain juga bersikap panas baran dan dia tidak boleh membuang sikap tersebut.
Perlu difahami, panas baran bukan sifat semula jadi malah, bukan juga penyakit keturunan, sebaliknya ia adalah sifat yang dibenarkan wujud dalam diri seseorang. Ini bererti sifat panas baran boleh diatasi dan dibuang terus daripada diri seseorang bergantung kepada kehendak dirinya sendiri.
Rasulullah mencadangkan dua tindakan bagi mengatasi panas baran iaitu dengan cara mengubah posisi atau cara duduk dan berwuduk. Kedua-dua saranan itu terdapat dalam sabda baginda yang bermaksud: "Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring."(hadis riwayat Muslim).
Dalam hadis yang lain, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk."(hadis Riwayat Abi Daud).
Mengikut kaedah psikologi, panas baran berpunca daripada kegagalan seseorang individu mengawal emosinya sendiri.
Individu panas baran itu terlalu mudah mengikut emosi marah hingga menjadikan dirinya seorang yang pemarah dan panas baran walau hanya dengan sebab yang remeh.
Lantas, pakar psikologi mencadangkan beberapa kaedah bagi mengatasi sikap panas baran yang ternyata memberikan kesan buruk kepada perhubungan.
1. Jauhkan diri daripada situasi menimbulkan kemarahan
Jika anda tahu pasangan anda mempunyai sikap panas baran, elakkan daripada melakukan perkara yang boleh menimbulkan kemarahannya. Cepat memohon maaf jika tersalah dan akui kesilapan.
Bagi anda yang panas baran, jika bertembung dengan situasi yang boleh menimbulkan baran anda, segera jauhkan diri anda daripada keadaan tersebut dan carilah masa yang sesuai untuk bertenang.
2. Mendiamkan diri ketika marah
Panas baran bermula dengan tindakan demi tindakan. Cara terbaik untuk mengurangkan sikap panas baran anda adalah dengan mendiamkan diri tanpa mengambil apa-apa tindakan. Apabila anda berjaya menghayati sikap berdiam diri ketika marah, secara tidak langsung anda berusaha menghilangkan sikap panas baran anda sedikit demi sedikit.
3. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat.
Jika sebelum ini anda terbiasa memekik atau bertindak garang ketika marah, usahakan untuk meluahkan rasa marah anda secara positif dan terhormat agar anda lebih dihormati.
Perlahankan suara, bercakap menggunakan perkataan yang tidak menyakitkan orang lain dan elakkan daripada bertindak secara fizikal.
4. Luah pada masa dan tempat sesuai
Emosi marah yang tidak terkawal juga berpunca daripada perasaan yang dipendam. Ledakannya ibarat gunung berapi pendam yang mungkin meletus bila-bila masa tanpa amaran.
Lantas, sentiasa luahkan emosi malah apa jua masalah yang anda alami bertepatan pada masa dan tempatnya. Tindakan ini akan dapat mengurangkan tekanan anda seterusnya mengurangkan sikap panas baran anda.
5. Bawa bertenang
Anda perlu sentiasa belajar mengawal diri dengan bertenang dalam menghadapi apa juga keadaan dan situasi yang menggugat kesabaran anda. Praktikkan untuk menarik nafas dalam-dalam dan lepaskan.
Jika anda Muslim, beristighfarlah kerana dengan beristighfar anda akan tahu anda adalah hamba-Nya dan jika Allah mampu mengampunkan hamba-Nya, kenapa tidak anda? Memaafkan orang lain dapat mengelakkan panas baran.
6. Senyum
Nampak macam satu perkara mudah tetapi percayalah, senyuman mampu meredakan tekanan. Praktikkan untuk sentiasa melakarkan senyuman tanpa mengira masa dan keadaan.
Senyuman yang sentiasa terukir di bibir menjadi satu penawar kepada kemarahan dan sikap panas baran anda.
Untuk Muslim, saya menyarankan anda untuk sentiasa mengamalkan zikir-zikir bagi mengingati Allah. Ucapkanlah zikir Sayidatina Fatimah iaitu "Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahu akbar." Sentiasa lafazkan zikir ini, insya-Allah akan dapat membantu meringankan tekanan hidup anda sekali gus mengelakkan sikap panas baran anda berleluasa.
Ingatlah! Tiada satu faedah pun daripada sikap panas baran. Yang ada hanyalah keburukan yang memusnahkan perkahwinan, persahabatan, kerjaya dan kesihatan anda.

Fairy Notes-pia kadang2 baran,huhu
Ingatlah! Segala cadangan disebutkan tadi tidak akan berhasil jika anda tidak melakukan satu perkara paling penting iaitu berubah!
Hanya jika anda mahukan perubahan, barulah perubahan tersebut akan berlaku.Kosmo

Wednesday, July 20, 2011

Dear My beloved friends..please take extra alert.. because i care to all of you.

Assalammualaikum semua....akhirnya dapat Pia bersiaran diblog

rindu pia tak?hehehe

Spacial thanks to dearie Amy Sinar Raudah
kerana bertanya kemana Pia menghilang muahh
terharu :'),miss u so much!xoxo

Dan juga pada sudi merindui diri ini jika ada hihi

Pia kurang sihat ,hubby suroh rehat
online pon dia suroh mc sekali hehe hadoi,rindu
la

Makan tido je beberapa hari ni,tak produktif betul

Disini pia nak share dari email kawan pia foward,
semoga kita dlam lindungan Allah..Amin

Wallahualam

First email


Dear My beloved friends..please take extra alert.. because i care to all of you.
 


To all Ladies,

Please be alert of Public Toilet near to Bandaraya STAR LRT station and Pertama Kompleks. Recently on Friday last week, there was a lady from CIMB Bank, after work she carries her handbag and Laptop went to the public Ladies Toilet near to Bandaraya STAR LRT Station.  There is a guy using chloroform and make her go unconscious by using handkerchief and close her nose. Later after one hour she wake up and realize that her handbag and laptop was stolen and she has been raped.
She was bleeding heavily in virginity and complete naked. She screamed for help and few people help her and send to hospital.  Now she is in GH Hospital under ICU Coma stage.

This incident just happens last week Friday on 8 July. Please be extra careful and do not use any public toilets around this area.


To all my ladies,
Gentle reminder for u..

Men, take care your beloved one ok.


Second Email
Dear My beloved friends..please take extra alert.. because i care to all of you.

LATEST CASES

Girl and Guys who stay around Sunway area please BEAWARE. Yesterday evening "Acidman" attack a chinese girl near Sunway Pyramid area.The girl was in her car when she was attacked, now she is in hospital and already blind. The day before which is last Saturday, he attacked a mother and child in SS17, and on the previous Friday morning he attack in Summit.

Subject: ATTENTION TO ALL LADIES

ATTENTION TO ALL LADIES

TODAY : the acid splasher is around SHAH ALAM!1 person got splashed around PKNS complex SHAH ALAM.
                 Also 1 person got splashed with acid around summit area just recently.

Send this to your loved one.Acid splasher on the run!!!

PLZ BE ALERT FRIENDS


Friday, July 15, 2011

Hari Nisfu Sya'aban

Assalamualaikum, sharing from email
 
Hari Nisfu Sya'aban akan tiba pada hari Sabtu malam Ahad ( sebaik saja masuk maghrib), 16.7.2011 (selepas magrib pada hari 14 Sya'aban 1432H)
 
Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil saat keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan sempurna dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru.
 
Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.
 
Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)
 
Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:
 
1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban, malam = 16.7.2011)
 
Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat
Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x
Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x
 
2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya (15 Sya'aban, malam = 16.7.2011)
 
i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala yang baik....
 
Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x
 
Baca doa nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)
 
3. Baca surah ikhlas 1000x
4. Berpuasa pada siangnya
 
Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.
 
Antaranya yg termasyhur adalah:
 
1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam Syafaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan
 
Antara kelebihan bulan Sya'aban:
 
1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.
 
2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan
permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang
mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.
 
 
Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'abankerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.
 
Nisfu Syaaban
Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.
 
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:
 
Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya,
 
"Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."
 
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."
 
Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)
 
Wallahua'alam
 
JADI MARILAH KITA BERSAMA2 MEMERIAHKAN LAGI BULAN SYA'ABAN INI DENGAN AMAL IBADAT YANG LEBIH DAN JANGAN LUPA KAWAN2 SEMUA AMBILLAH KESEMPATAN UNTUK BERPUASA PADA 15 SYAABAN NANTI   KERANA KITA TIDAK TAHU SAMADA BERKESEMPATAN LAGI UNTUK TAHUN HADAPAN...INSYALLAH
 
WASSALAM

Thursday, July 14, 2011

Budak pandai

saje paste kat sini dapat dari email,hehe


Aminah adalah sorang budak pompuan yang malas dan tak pernah tumpukan
 perhatian.
 
 1 hari kat kelas agama,dia tido je cam biasa. Ustazah pun tanya soalan
 
 "Sape orang yang patut kita hormati dan sayangi?".
 
 Takde sape jawab. Ada ar sorang budak laki kat belakang Aminah tu
 jahat sikit.
 
 Dia pun cocok bontot Aminah dengan jarum,Aminah pun menjerit "MAK!!"
 
 Ustazah pun puji Aminah sebab bagi jawapan yang betol.
 
 Aminah sambung tido balik.
 
 Ustazah tanya lagi soalan.
 
 "Sape pencipta alam dan segalanya?"
 
 Budak tu cocok lagi ngan jarum,Aminah pun menjerit "YA ALLAH!!"
 
 Sekali lagi ustazah puji dia sebab bagi jawapan yang betol.
 
 Aminah sambung tido balik.
 
 Pastu ustazah pun tanya lagi soalan.
 
 "Apa yang patut sorang isteri ucapkan pada suam setiap kali sebelum
 tidur?"
 
 Budak tu cocok lagi.
 
 Tapi kali ni Aminah bengang dan dia kata
 
 "Ko cocok vontot aku pakai benda tu lagi siap!!"
 
 Ustazah tu tros pengsan 

Wednesday, July 13, 2011

Chawan , Bangsar

Jalan2 cari makan dihujung minggu,hujung bulan lepas punya kes heheh

suasana menarik,ala kopitiam ada banyak pilihan kopi kesukaan ku nge~

ini pilihan hati


hubby pilih lontong,portion besar sampai hubby tak larat nak habiskan.eh habis pia tolong :D
ini kawan lontong,pia pilihkan sambal sotong,boleh pilih rendang ayam juge.not bad
ini pia nya,rase BOLEH la tak fresh kot dah siap masak terlebih dahulu.of course umi mak kita menjala ni lagi sedap.memang tujuan pia ajak hubby datang sini sebab pia nak makan roti jala.kari ayam ok pekat
masa sampai lapar si wifey yang tamak haloba order rojak buah.ingatkan nak makan rojak dulu sebelum makanan lain sampai.rupa2 nya servis terbaikkkk rojak sampai dulu, tak sampai 10 minit lepas order semua makanan dan minuman siap dihanta.so makan sikit je rojak,tapau bawak balik portion rojak ni pon banyak
total bill


Sekian untuk hari ni,cuba lah

Tuesday, July 12, 2011

Cantik



MEREKA sama cantik dan sama menawan. Kejelitaan yang dimiliki terserlah dengan rambut ikal mayang dan panjang mengurai. Apatah lagi diserikan kuntuman senyuman yang kerap singgah di bibir mungil mereka.

Memiliki kulit wajah mulus dan cerah pula merupakan bonus terbaik buat pasangan adik-beradik yang bernama Noor Cahaya Ahmad Rashid, 21 dan Noor Qalisha, yang menginjak usia 20 tahun pada 15 Julai ini.

Bagi anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan itu kecantikan yang dimiliki merupakan anugerah Tuhan yang tinggi nilainya. Seboleh-bolehnya mereka berusaha menjaga anugerah itu sebaik mungkin agar tidak tercela.

“Ibu selalu berpesan kecantikan bukan sahaja dinilai daripada paras rupa tetapi, ia bermula dari hati. Jika hati kita luhur dan bersih maka kecantikan sejati jelas terserlah pada wajah secara natural. Sebab itu, ibu menasihati agar kami menitikberatkan soal keperibadian dan tata rias diri.

“Lazimnya, kami menjalani rawatan diri dari hujung rambut hingga hujung kaki secara tradisional di rumah. Biasanya ibu yang akan sediakan bahan-bahan yang diperlukan,” tutur Noor Cahaya yang mesra disapa Cahaya sambil meletakkan kepingan timun di kelopak mata adiknya, Qalisha.

Petua kecantikan Arab

Dilahirkan dalam keluarga berdarah kacukan Arab, Pakistan dan Afghanistan (sebelah ibu), manakala Pakistan, Melayu dan Bugis (sebelah bapa), secara langsung membuatkan mereka berdua terdedah kepada diet dan rawatan kecantikan tradisional turun-temurun nenek moyang yang berketurunan Arab.

Cahaya yang merupakan anak sulung daripada empat orang adik-beradik itu memberitahu, sejak kecil dia sekeluarga kerap menikmati hidangan pulut kuning yang dimakan begitu saja tanpa juadah sampingan.

“Bagi masyarakat Arab pulut merupakan agen terbaik untuk melembut dan menghaluskan kulit badan. Boleh dikatakan hari-hari kami menjamah pulut kuning. Selain itu, seminggu sekali kami akan lulur badan menggunakan serbuk beras yang dikisar bersama taufu.


QALISHAH mengakui dia peminat tegar sepatu dan aksesori yang unik serta funky.

“Kemudian, ia disusuli pula dengan mandian santan yang bercampur susu. Proses ini bertujuan memudahkan lulur beras tadi meresap ke dalam lapisan bawah kulit,” terang Cahaya yang turut mengamalkan mandi bunga dan melumur badan dengan buah tomato.

Menyentuh mengenai rambutnya yang lebat dan bermaya, penuntut jurusan pengurusan perniagaan di Taylor’s College, Subang Jaya, Selangor itu memberitahu rahsianya: “Setiap malam sebelum tidur kami menyapu minyak zaitun, balut dengan tuala dan biarkan ia semalaman. Esok pagi bilas dengan air bersih. Amalan ini membantu mengilat dan menguatkan rambut.”

Berkongsi cita rasa

Sementara itu, celah Qalisha pula, rahsia mereka mengekalkan rambut sihat adalah dengan cara tidak melakukan sebarang teknik penyambungan, mengerinting, melurus atau mewarna.

“Ayah melarang kami berambut pendek dan mewarnakan rambut. Ini disebabkan bahan kimia yang terkandung dalam pewarna akan merosakkan setiap helaian rambut.

“Jika ibu cenderung pada kecantikan luaran, ayah pula menekan kesihatan dalaman badan. Bergelar chef profesional menyebabkan ayah mementingkan menu makanan yang berkhasiat,” jelas Qalishah yang kurang gemar pada makanan manis dan air berkarbonat.

Bicara Qalisha yang juga penyanyi baru di bawah naungan Wake The Baby itu, selain berkongsi petua tradisional dia dan Cahaya turut mempunyai persamaan terutamanya dalam bab stail dan fesyen. Pada masa terluang mereka berdua kerap membeli-belah di gedung Pavilion KL, Suria KLCC ataupun 1Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Memiliki saiz badan yang hampir sama membuatkan mereka berkongsi barangan dan pakaian. Ujar Qalisha: “Jika kakak saya gemar membeli blaus, saya pula membeli pelbagai aksesori. Ini disebabkan saya penggemar tegar aksesori.

“Jika melancong ke luar negara khususnya Dubai, Bahrain dan Abu Dhabi saya tak akan lepaskan peluang membeli koleksi aksesori yang dijual pada harga yang murah, cantik dan unik,” jelas Qalishah yang gemar mengumpul sepatu.

Bukan bersandar pada rupa

Dalam pada itu, selebriti Maya Karin Roelcke, 32, juga antara individu bertuah kerana memiliki seorang adik perempuan yang anggun dan bijaksana. Perbezaan jarak usia empat tahun antara Maya dan Irina Melati, sedikit pun tidak menjejaskan hubungan mereka berdua.

SETIAP hujung minggu pasangan adik-beradik ini akan melakukan rawatan secara tradisional di rumah.



“Malah, hubungan kami amat akrab dan mesra bagaikan kembar. Sejak kecil saya cukup mengagumi Maya. Dia bukan saja individu yang baik budi pekerti malah, komited pada kerja dan cantik,” jelas Irina yang pernah muncul dalam komersial McDonald’s, Avon dan Hazaline.
Berbicara mengenai anak kelahiran Pulau Pinang itu, Irina kini berkhidmat di London sebagai peguam korporat. Meskipun pernah memasang impian untuk menjadi pelakon tetapi, anak bongsu daripada tiga orang adik-beradik itu terpaksa melupakan hasrat tersebut demi pelajaran.
“Selepas tamat pengajian di Universiti London dalam Ijazah Undang-Undang dan Sijil Amalan Guaman, saya bekerja sebagai kakitangan awam di London sebelum beralih pada kerjaya sekarang.
“Pernah segelintir individu mempersoalkan mengapa perlu bersusah payah belajar sehingga ke luar negara, sedangkan saya boleh memperoleh pendapat dalam bidang modeling dan lakonan. Jawapan saya, kejayaan peribadi bukan hanya terletak pada kecantikan semata-mata sebaliknya ia perlu disusuli dengan ilmu di dada,” tegas Irina, 28, yang kini merupakan wajah dan bakat baharu untuk produk kecantikan Revitalift White jenama L’Oreal.
Celah Maya Karin, pelakon filem Cun dan Pisau Cukur itu, dia teruja kerana diberi peluang bergandingan bersama adiknya dalam promosi L’Oreal Paris Revialift White.
“Sebelum ini Irina selalu bertanya bagaimana ingin memiliki kulit wajah cerah sekata dan awet muda. Kini Revitalift White memberikannya jawapan. Krim terbaharu ini bukan sahaja mencerahkan kulit malah melembapkan kulit wajah dalam tempoh yang lama,” ujar Maya ketika ditemui Stailo.Kosmo

Monday, July 11, 2011

Apple Laptop terkini dan tips mencegah pecah rumah

Nak tengok ke idokk?
|

|


|



|

|


|




|

|


|


|

|




|

|


|


|

|





|

|


|


|

|






|

|


|


|

|




|

|


|


|

|




|

|


|


|

|




|

|


|


|

|









hihihihi :P
otomen jage keh3

stay away from monday blues,smile :D

sumber-FB only in Malaysia

Saturday, July 9, 2011

Resipi Pizza

Tak mahu cerita fasal "tu",mohon hati yang bersih dari Allah
Amin


PIZA adalah antara sajian yang sentiasa mendapat tempat di hati kanak-kanak dan kebanyakan daripada kita. Ia berasal dari Itali dan sungguh popular sebagai makanan segera. Malah, ia boleh didingin beku dengan mudah untuk disimpan selama beberapa minggu di dalam peti pembeku.
Ada tiga langkah utama dalam menyediakan piza. Pertama, bahagian dasar. Memandangkan doh menggunakan yis, ketelitian perlu bila mengadunnya. Yis adalah bahan yang amat sensitif dengan suhu. Pastikan yis yang digunakan masih baru dan aktif.
Yis yang tidak aktif atau mati tidak mampu mengembangkan adunan. Hasilnya, piza akan menjadi keras dan tidak gebu. Yis menjadi tidak aktif jika ia terkena garam. Jadi, hendaklah dimasukkan garam ke dalam tepung terlebih dulu. Dengan cara ini, ia tidak akan tersentuh secara langsung dengan yis.
Jangan gunakan air panas kerana fungsi yis akan terbantut. Hanya gunakan air suam. Namun begitu, jika anda menguli dengan mesin, lebih sesuai menggunakan air sejuk. Ini kerana kepanasan doh meningkat dengan sendirinya bila diuli dengan mesin dalam jangka masa yang agak lama.
Teknik ulian mesti betul bila membuat doh piza. Lakukan di atas papan pencanai yang ditaburkan dengan tepung. Tolak doh dengan tapak tangan secara terus-menerus. Tarik dan tolak doh sehingga ia menjadi lembut, licin dan halus permukaannya. Jangan lupa gunakan tepung roti atau tepung berprotein tinggi kerana kandungan gluten memudahkan doh kembang.
Pelembut roti akan membuat doh piza lebih lembut.
manakala bread improver mempercepatkan proses mengembangkannya. Doh mesti diletak di tempat hangat supaya mudah kembang. Tempat paling baik adalah di dalam kereta yang diletakkan di bawah matahari terik.
Cara lain ialah menyediakan bekas besar atau periuk pengukus berisi air mendidih. Letak mangkuk berisi doh dengan penutup tuala. Kemudian tutup pengukus itu dan biarkan. Untuk menjimatkan masa, boleh gunakan sos piza di dalam botol. Anda juga boleh menyediakannya sendiri dan menyimpannya untuk digunakan pada waktu lain. Sos ini jugalah asas kepada sos tomato untuk spageti bolognese dan lasagne. Jika tidak cukup masa, campurkan sos tomato dan sos cili. Kemudian sapukan di atas doh piza.
Bahan atas untuk piza boleh diubahsuai mengikut selera masing-masing. Jika menggunakan daging atau ayam cincang, anda hendaklah memasaknya terlebih dulu. Tambahkan cili Benggala atau lain-lain sayuran yang anda gemari. Untuk menjimatkan masa, boleh gunakan sardin atau tuna di dalam tin.
Hirisan sosej atau salami lembu adalah pilihan yang sesuai. Salami adalah daging atau ayam dalam bentuk sosej yang sudah dicampur rempah dan disalai atau diproses hingga masak. Bagi penggemar sayur-sayuran pula, boleh mencelurnya sebelum digunakan.
Selain keju mozarela, anda boleh gunakan parutan keju cheddar. Sebaik-baiknya anda parut terus ke atas piza untuk mengelakkan ia berketul atau bergumpal.
Jika sukar mendapatkan oregano kering dalam botol, boleh gantikan dengan Italian seasoning. Herba seperti ini adalah penting untuk memberikan rasa asli atau autentik piza. Sekiranya anda boleh memperoleh daun basil segar, taburkan di atas piza sebaik saja ia dikeluarkan dari ketuhar.
Untuk menyimpan piza secara dingin beku, bakar sehingga separuh masak. Kemudian biar sejuk. Bungkus dengan plastik nipis sebelum diletak di dalam bekas bertutup. Anda juga boleh membungkus dengan kertas timah. Kemudian barulah disimpan dalam peti pembeku. Biar piza kembali ke suhu bilik semula sebelum dibakar seperti biasa.
Bagi yang tidak mempunyai masa atau kesabaran untuk menguli doh piza sendiri, boleh gunakan roti pitta. Selain menjimatkan masa, anda juga boleh mempelbagaikan bahan atasnya mengikut bajet dan kreativiti sendiri.Kosmo

Friday, July 8, 2011

Pisang emas dibawa berlayar

PISANG murah dan mengandungi potasium yang amat berguna dalam menentang masalah kesihatan seperti strok.

PISANG sering menjadi pencuci mulut di negara ini. Secara amnya, kandungan potasium pisang menyebabkan ia disyorkan oleh para doktor untuk pesakit yang kekurangan sumber itu.
Sebagai contoh, sebiji pisang sepanjang 22 sentimeter (sm) mengandungi 600 miligram potasium.
Pakar perunding diet, Indra Balaratnam berkongsi maklumat berguna tentang khasiat buah pisang.
Menurut Penolong Setiausaha Persatuan Pakar Diet Malaysia itu, kajian makmal menunjukkan pisang mengandungi kanji sebanyak 20 peratus dan gula satu peratus.
“Ketika pisang berubah warna menjadi kuning dan sedia untuk dimakan, kandungan gula akan berpecah kepada 66 peratus sukrosa, 14 peratus fraktosa, dan 20 peratus glukosa.
“Pada amnya, pisang bebas daripada lemak, kandungan garamnya rendah serta kaya dengan vitamin serta potasium.
“Ini menyebabkan semua jenis pisang dikategorikan sebagai berkhasiat.
“Apatah lagi ia senang untuk dimakan dan dihadam khususnya oleh bayi berusia enam bulan dan ke atas.
Khasiat
“Tidak ada kesan sampingan pada kesihatan walaupun pisang itu manis kerana kandungan gula dalam pisang adalah semula jadi,” katanya.
Kata beliau lagi, terdapat perbezaan antara pisang yang dimakan begitu sahaja dengan kerepek pisang atau pisang goreng.
Menurut beliau, pisang yang digoreng atau dibuat kerepek mengandungi lemak.
Jadi, adalah selamat jika pengambilan pisang goreng dikurangkan kepada seminggu sekali atau sebulan sekali.
Jika digoreng, kandungan khasiat serta vitamin dan zat-zat lain dalam pisang akan berkurangan sebaliknya kandungan lemak akan bertambah.
Ujar beliau, pisang juga dianggap penting dalam bidang perubatan. Di Thailand, misalnya, wanita hamil digalakkan oleh doktor untuk makan pisang bagi memudahkan proses bersalin. Ia juga membekalkan tenaga bagi melawan dan menyembuhkan penyakit.
Beberapa kajian antarabangsa mendapati hampir 15 jenis masalah kesihatan boleh dikurangkan dengan memakan pisang.
“Antaranya, penyakit anemia iaitu kekurangan hemoglobin dalam darah boleh diatasi dengan memakan pisang kerana ia membantu meningkatkan pembentukan hemoglobin.
“Kandungan potasium tinggi dalam pisang turut menolong merendahkan tekanan darah serta mengurangkan risiko strok,” jelas beliau.
Tambah beliau, selain itu, kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu masalah pembuangan air besar secara normal setiap hari.
Ia turut mengurangkan tekanan kerana sejenis protein dikenali sebagai Trytophan yang ada di dalamnya membantu menenangkan fikiran serta otak orang yang berada dalam tekanan.
Katanya lagi, orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur.
Kajian turut membuktikan bahawa seseorang yang berdepan masalah mabuk hamil khususnya wanita yang berasa mual dan muntah pada beberapa bulan pertama kehamilan, boleh mengambil pisang untuk mengelak masalah itu.
Di samping itu, mereka yang menghadapi masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam.
Ia dapat membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah. Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk.
“Apa yang penting, kita perlu memberi tumpuan pada kesihatan dengan mengamalkan tabiat makan pisang.
“Bagi anak-anak, kita sangat mudah untuk menyuruh mereka makan pisang kerana ia manis dan lembut. Ia boleh disediakan dalam bentuk kek, mufin dan roti pisang,” katanya.
Laris
Pisang boleh diperoleh sepanjang tahun. Di negara ini, pisang rastali, emas, tanduk, abu dan berangan adalah yang paling laris. Ia turut menjadi tumpuan peniaga pisang goreng dan kerepek.
Seorang peniaga buah-buahan di Pasar Keramat, Kuala Lumpur, Ramli Mat Dalip, 42, berkata, pisang sentiasa menjadi pilihan orang ramai dan ia adalah salah satu buah yang boleh didapati sepanjang tahun.
Kata beliau yang berniaga sejak 15 tahun lalu, pisang berangan dan abu sering dibeli peniaga kerepek atau kuih.
Bagaimanapun, katanya, pisang emas dan berangan memang laris dijual dan dibeli pengguna kerana rasanya manis dan boleh dimakan begitu sahaja.
“Dari segi harga, tidak banyak perbezaan kerana harga pisang mengikut jenisnya iaitu dijual sekitar RM2.80 hingga RM3 sekilogram.
“Permintaan terhadap pisang pada musim perayaan khususnya Tahun Baru Cina, Hari Wesak dan Deepavali juga memberangsangkan.
“Pengguna kerap datang meminta pisang emas dan rastali kerana saiznya kecil iaitu di antara tujuh hingga 10 sm.
“Mereka akan menggunakan pisang itu dalam upacara sembahyang selain untuk dimakan,” katanya.
Sementara itu, seorang lagi peniaga Romlah Ahmad, 31 menjelaskan, berbanding buah-buahan lain khususnya yang diimport, pisang tidak menghadapi masalah kenaikan harga.
“Pisang tidak menghadapi masalah itu. Harganya di mana sekali pun lebih kurang sama iaitu kekal sekitar RM2.80 hingga RM3.50 sekilogram.
“Lagipun pisang dikatakan paling berkhasiat dan kaya dengan zat dan vitamin. Tidak hairanlah jika orang ramai gemar memakannya,” katanya.
Dalam pada itu, seorang pensyarah sebuah kolej swasta di ibu negara, Daljit Kaur, 36, berkata, beliau dan keluarga gemarkan pisang kerana kebaikan yang diperoleh daripada buah tersebut.
Katanya, sejak kecil lagi beliau suka makan pisang dan pernah sekali beliau berdepan dengan seorang rakan yang mempunyai masalah kekurangan hemoglobin dalam darah dan mencadangkan supaya dia makan pisang untuk mengatasi masalah tersebut.
“Selepas itu, saya dapati kesihatannya bertambah baik bahkan setahun kemudian, boleh dikatakan dia bebas sepenuhnya daripada masalah itu.
“Selain itu, ketiga-tiga anak saya yang berusia di antara enam hingga 13 tahun juga gemar makan pisang setiap hari.
“Mereka nampaknya sihat dan tidak menghadapi kesukaran untuk membuang air besar lagi,” katanya.Kosmo

Berdosa guna pelaris

Assalammualaikum,selamat hari jumaat semua

sharing untuk pengetahuan kita,untuk diri sendiri
juga :)




PERNIAGAAN harus dijalankan dengan etika jual beli yang ditetapkan Islam termasuk dalam bisnes kedai makan. – Gambar hiasan
APAKAH hukumnya menggunakan pelaris dalam menjalankan perniagaan terutamanya dalam melariskan penjualan makanan di kedai-kedai makan?

JAWAPAN:

ISLAM mengharuskan umatnya berjual beli. Dalam hal ini setiap peniaga sewajarnya mematuhi etika berjual beli yang ditetapkan dalam Islam. Antaranya berlaku jujur dan amanah terhadap jualan tersebut.

Isu menggunakan pelaris sebagai azimat dan tangkal dalam berjual beli adalah berdosa. Ini kerana ia bercanggah dengan akidah dan boleh membawa kepada syirik kepada Allah. Berdasarkan kepada hadis Nabi SAW yang bermaksud “Sesungguhnya jampi, tangkal, azimat dan ubat guna-guna adalah syirik.” (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud). Oleh itu, jauhkanlah diri daripada perbuatan yang sedemikian.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-40 yang bersidang pada 9 Ogos 1996 membincangkan Khurafat dan Azimat Menurut Perspektif Islam.

Muzakarah telah memutuskan bersetuju dengan garis panduan yang telah disediakan untuk dijadikan panduan kepada orang ramai iaitu amalan penggunaan azimat atau tangkal sebagai pelindung diri seperti ilmu kebal, ilmu pengasih, ilmu pelemah hati, ilmu penjauh jin dan sebagainya yang dicampuradukkan dengan sihir adalah syirik dan menyeleweng daripada ajaran Islam.

Dalam Kitab Mastika Hadis Jilid Pertama terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia tahun 2007 ada menyebut seperti berikut:

“Tawar jampi, tangkal azimat dan ilmu pengasih adalah haram sekiranya mengandungi perkataan yang tidak difahami maknanya atau yang berdasarkan sihir atau yang memuja hantu syaitan dan jin iblis atau yang mengandungi benda-benda najis atau kotor.” (halaman 191).

Penggunaan tangkal, azimat dan sebagainya daripada ayat al-Quran atau yang mengandungi nama-nama Allah SWT atau sifat-sifat-Nya adalah tidak diharuskan menurut Abdullah Bin Mas’ud, Al-Aswad dan Abdullah bin Hakim. Dr. Yusof Al-Qardhawi memilih pendapat ini.

Justeru, para peniaga sewajarnya menjalankan perniagaan dengan bersungguh-sungguh untuk maju dan berjaya dalam kehidupan.

Usaha yang berterusan perlu dipertingkatkan dan dengan perancangan strategik selagi tidak menyalahi hukum syarak dalam berniaga. Seterusnya berdoalah kepada Allah SWT agar segala usaha yang dilakukan diberkati dan dirahmati-Nya.

Mandi bunga boleh

bawa syirik

APAKAH hukum mandi bunga dalam Islam?

JAWAPAN:

ISLAM menyuruh umatnya supaya menjaga kebersihan fizikal dan kesucian rohani. Oleh itu mandi bunga yang diamalkan oleh sesetengah masyarakat Islam di negara ini untuk tujuan kebersihan dan mengharumkan tubuh badan adalah diharuskan. Tetapi sekiranya mandi bunga disertai dengan amalan bomoh yang boleh merosakkan akidah, maka perbuatan itu dilarang sama sekali.

Jika seseorang itu mempercayai dan menyakini bahawa mandi bunga dapat menghindarkan diri daripada perkara-perkara buruk maka hukumnya adalah haram dan boleh membawa kepada syirik kerana mempercayai bunga mempunyai kuasa ke atas sesuatu yang lain daripada Allah SWT.

Sebagai hamba Allah yang taat kepada segala perintah-Nya, wajib kita meninggalkan setiap perbuatan syirik yang mana akibatnya amatlah pedih seperti dijelaskan dalam firman Allah Taala yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia. Dan Dia mengampuni dosa selain daripada syirik itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barang siapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya.” (An-Nisa’:116)

Kosmo

Thursday, July 7, 2011

Makan nasi minyak

Assalammualaikum ,hye guys! ehehe ok ke tidok hari ni?

Ni baru terhegeh2 nak hapdet gi makan nasi minyak

classmate mase form 1.

Kenduri Sabtu lepas,congrats my dear faizah

ur so gorgeous!!Semoga berbahagia hingga akhir
hayat.


Bhajhu(apa motif taip mcm ni? :P ) kawen sangat cantik!!!
Love the pelamin matching tau dengan bhajhu i,fink!!!
sayang tidoooo,hihi
last pose from chubby *tsk* me before leaving

Wednesday, July 6, 2011

Wordless Wednesday


kuih cincin dari sarawak,rase mcm kuih peneram sikit dan crunchy

Tuesday, July 5, 2011

Mali's Taman Bunga Raya Sudah Tutup lah

hihi,lepeh balik kijo semalam

terus terjah Taman Bunga Raya setapak

nak pekena cha kue tiow,sampai2 aje aikkk

tinggal tapak ajer

Gi Platinum Walk Danau Kota
Setapak pulak.Mali's ade kat situ juge

Sib baik beroperasi seperti biasa

Dapat la makan,dah lame tak pekena Cha Kue Tiow

Wow,deme dah buka kedai baru lagi la sebelah dia

Boraque Kopitiam dan jadi separuh,separuh lagi Mali's

jemput makan hihi
thanks AB kopek kan kulit udang untuk kitewww,macam zaman bercintan-cintun lulu2

Berhenti kerja kerana dipaksa pakai mekap



LONDON - Seorang gadis berusia 24 tahun, Melanie Stark (gambar) meletakkan jawatan sebagai pembantu jualan di gedung beli-belah Harrods di Knightsbridge kerana dia dipaksa memakai mekap jika mahu terus bekerja, lapor sebuah akhbar semalam.

Menurutnya, dia diarah pulang dari gedung tersebut selepas tidak mematuhi peraturan yang mahu pekerja wanita memakai mekap.

"Saya mengetahui bentuk wajah saya jika saya memakai mekap. Saya pernah menggunakan mekap suatu masa dahulu walaupun saya tidak memakai alat solek di tempat kerja.

"Namun, saya tidak tahu kenapa pada zaman ini, Harrods boleh mengambil hak saya untuk memilih memakai mekap atau tidak," kata Melanie.

Bagaimanapun, seorang jurucakap Harrods menyatakan semua kakitangannya tertakluk pada peraturan pakaian semasa mereka menandatangni perjanjian untuk bekerja dengan gedung itu. - Agensi Kosmo


Fairy Notes-Pia pon tak suke make up,dulu2 mase keje part time pon manager pakse make up,rase macam murahan je cantik untuk orang ;(,sebenar nya untuk penampilan berhadapan dengan customer tak la pucat lesi muka.awek tu memang dah cantik pon hehe tak perlu make up

Monday, July 4, 2011

Realiti

Sila klik gambar untuk tumbesaran yang lebih jelas



credit 

Sunday, July 3, 2011

Gambar Resepsi Tomok dan Ayu "MODERN ROYAL FAIRY TALE" BY HATTA DOLMAT

Tahniah untuk pasangan pengantin,wife u sangat cantik!!!!

Terpaku tengok warna, tema ,dress Ayu terutamanya mabelessssssssss Hatta!!

Terasa macam ade kena mengena dengan Blog Pia "Fairy Tales" :P

Fesyen/Fashion  Fairy Tales

Sumber Gambar FB Hatta Dolmat





Ahad the ayat Less :P

comel tak?

Friday, July 1, 2011

Masak Lemak Labu


Juadah berbuka malam tadi,Alhamdulillah first time masak lauk ni

yummy2,manis sangat pumpkin ni :)

Pia pilih yang paling comel,kecik

tak sempat snap gambar, bz masak hehe

Pukul 10 malam ulang makan ade balance lagi


Resipi

Bahan2

1 biji labu saiz kecil-potong sederhana besar
(kalau labu besar separuh atau suku pon ok)

cili padi 7 biji-ditumbuk halus
(kalau nak pedas lagi boleh tambah cili)

2 ulas bawang merah-tumbuk

1 batang serai-dititik

santan dari separuh biji kelapa
(kalau nak lagi lemak santan dari sebiji kelapa)

1 susu besar serbuk kunyit,agak2 pon boleh

10 ekor udang


masukkan 1cawan air dan labu dalam tutup periuk biar direbus 10minit
atau labu agak empuk

masukkan santan,serbuk kunyit,cili padi dan bawang merah

kacau sebati jangan bagi santan pecah minyak hingga mendidih
(pia nya pecah santan sikit :P)

kemudian masukkan serai dan udang.

Kacau hingga mendidih

Akhir sekali garam dan gula secukup rasa

Teruskan kacau hingga labu agak empuk

"Tutup" api,labu akan terus masak/lembut dalam kuah
yang panas itu.

Tak nak labu terlebih empuk jadi lembik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels

Artikel (219) Award (9) Bahan Santai (120) Beloved Nuffnang (25) Celebration (105) Cite biase jer (152) Doa (10) Emosi (183) First Time (186) Gift (6) Info (262) Kawen-Kawin (26) Lirik (21) Love (46) Nasihat (67) Pia berhujung minggu (83) Tag (21)